روان شناسی تربیتی | گروه ۲۲۶۴

مطالب این وبلاگ وابسته به همت دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی در درس روان شناسی تربیتی، با نظارت استاد کامران شیوندی می باشد.

روان شناسی تربیتی | گروه ۲۲۶۴

مطالب این وبلاگ وابسته به همت دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی در درس روان شناسی تربیتی، با نظارت استاد کامران شیوندی می باشد.

۶ مطلب در مهر ۱۳۹۷ ثبت شده است

شرح آزمایش مارپیچی از دیدگاه برونر و ابن خلدون:

آزمایش مارپیچی


[ارسال شده توسط فاطمه حسینی| ۳۲۱۰]

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۹۷ ، ۲۰:۴۸

 


[ارسال شده توسط فاطمه حسینی| ۳۲۱۰]

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۹۷ ، ۲۰:۳۱


 

[ارسال شده توسط فاطمه حسینی| ۳۲۱۰]

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۹۷ ، ۲۰:۲۹

۱. مرضیه اسدالهی

۲. فاطمه افکاری

۳. حمیدرضا ایجادی

۴. فاطمه پشم فروش

۵. سیده فاطمه حسینی [۳۲۱۰]

۶. فاطمه سادات حسینی [۳۱۵۱]

۷. فاطمه سادات حسینی [۳۱۵۲]

۸. زهره حقیقی

۹. محمد خادمی

۱۰. رضا خسروی

۱۱. نگار خلفائیان

۱۲. مریم روزبه

۱۳. میلاد زارع

۱۴. فاطمه شریف

۱۵. یسری شیخ

۱۶. فاطمه عسگرپور

۱۷. منیره عسگریان

۱۸. فاطمه علی حسنی

۱۹. سارا غلامی نژاد

۲۰. فاطمه کرمی

۲۱. فاطمه کیخسروی

۲۲. آنیتا متوکل خسروشاهی

۲۳. علیرضا محمدی

۲۴. زهره مصداقی

۲۵. یاسمن مؤذنی

۲۶. الهه سادات میر

۲۷. زهرا سادات میراحسنی

۲۸. سید مهرداد میری

۲۹. سحر ولی زاده

۳۰. زهرا یاری گل

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ مهر ۹۷ ، ۱۱:۰۵

جلسه دوم | هشتم مهر ماه

| تعلیم و تربیت = آموزش و پرورش |

روان شناسی پرورشی: دانش یا علمی ست که با موضوعات یادگیری و یادگیرندگان، آموزش و آموزش دهندگان ارتباط دارد.

یادگیری: تغییرات نسبتا پایدار در توان رفتاری ارگانیسم، که بر حسب تجربه حاصل می گردد.

* یادگیری چهار مؤلفه دارد ==> تغییر/ نسبتا پایدار/ توان رفتاری/ تجربه

رفتار: کلیه اعمال و حرکات فرد که درونی و بیرونی می باشد. [آشکار و پنهان]

عملکرد: نتیجه رفتار است که در ارزیابی از میزان یادگیری فرد استفاده میشود. [نتیجه یادگیری فرد است، محصول یادگیری است.]

* تفاوت بین یادگیری و عملکرد مانند تفاوت میان دانستن انجام دادن کار و انجام دادن آن کار است. عملکرد فرد از عواملی چون انگیزش و هیجان، شرایط محیطی، خستگی، بیماری و تقلب تأثیر می پذیرد؛ بنابراین عملکرد شاخص نسبتا درستی از یادگیری افراد نیست ! برای سنجش درست یادگیری باید از وسایل دقیق سنجش عملکرد از قبیل آزمون ها [به کررات و در شرایط متعدد و متفاوت] استفاده کرد.

تجربه: نوعی داد و ستد بین فرد (یادگیرنده) و محیطی که یادگیری در آن اتفاق می افتد.

تفکر: مربوط به تجاربی که به یادگیری می انجامد، محصول یادگیری.

آموزش: فعالیت های از پیش طراحی شده و حرفه ای معلمی، که برای تسهیل یادگیری صورت می پذیرد.

تدریس: کوشش های بین فردی [آموزش دهنده و یادگیرنده/ یادگیرنده و یادگیرنده/ یادگیرنده و محیط] که در فضای کلاسی با تعامل بین ارکان یادگیری در یک مکان و زمان واحد به منظور تسهیل یادگیری صورت می گیرد.

* تدریس چهار مؤلفه دارد ==> آموزش دهنده/ یادگیرنده/ فضای کلاسی/ تعامل [هر چهار مورد با هم و در زمان و مکان واحد باید باشند.]

* با توجه به تعاریف آموزش و تدریس؛ در به کار بردن واژگان برای تبیین انواع آموزش و تدریس از عبارات آموزش از راه دور استفاده می کنیم، نه تدریس از راه دور. از آموزش مکاتبه ای استفاده می کنیم، نه تدریس مکاتبه ای. از آموزش تلفنی استفاده می کنیم، نه تدریس تلفنی.

پرورش: فرایند یا جریان مستمر و منظمی که هدف آن رشد جسمانی و روانی، یا به طور کل رشد همه جانبه شخصیت در جهت درک معارف بشری و هنجارهای مورد پدیرش جامعه و کمک به شکوفا شدن است.

کارورزی/ کارآموزی: به گسترش دانش، نگرش، مهارت و رفتارهای یک فرد در یک شغل یا یک تکلیف معین برای بهبود عملکرد فرد در آن فعالیت گفته میشود.

* پرورش هفت مؤلفه دارد ==> فرآیند یا جریان/ منظم و مستمر/ رشد جسمانی و روانی/ رشد همه جانبه شخصیت/ درک معارف بشری/ هنجارهای مورد پذیرش جامعه/ کمک به شکوفا شدن استعداد ها



|پنج دانش یک معلم حرفه ای|

_ دانش محتوایی | تسلط بر محتوای درس، بی نیاز از رجوع مداوم به کتاب

_ دانش آموزش گری | تسلط بر روش های تدریس و توانایی مدیریت کلاس

_ دانش در مورد یادگیری | تسلط بر نظریه های یادگیری

_ دانش در مورد یادگیرندگان | تسلط بر روان شناسی رشد

_ دانش پژوهشگری | توانایی علت یابی مشکلاتی چون عملکرد نامطلوب یادگیرنده

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ مهر ۹۷ ، ۱۹:۱۵


انتظار استاد  از دانشجویان:
_ حضور به موقع
_ صداقت در یادگیری
_ احترام متقابل
_ مدیریت تلفن همراه
_ فعالیت و مشارکت در مباحث کلاسی

منابع امتحانی:
_ منبع اصلی | روان شناسی پرورشی نوین، علی اکبر سیف
_ منبع فرعی | روان شناسی کاربردی، اسماعیل سعدی پور
_ جزوات کلاسی [مبتنی بر منبع اصلی]

شیوه ارزشیابی دانشجویان:
_ امتحان پایان ترم/ شانزده نمره
_ فعالیت کلاسی/ چهار نمره [دو نمره بابت آزمون های کلاسی، یک نمره بابت شرکت در مباحث کلاسی، یک نمره بابت فعالیت در وبلاگ]
_ انجام فعالیتی خلاقانه/ یک تا پنج نمره
_ حضور دائمی در کلاس/ یک نمره
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۷ مهر ۹۷ ، ۰۱:۰۸